
De Bos Seafood Foundation heeft mede als doel om de basiseducatie en geletterdheid te bevorderen. Bijna één op de acht kinderen leeft in armoede. Wat betekent armoede voor hun dagelijkse situatie en welbevinden en hoe gaan kinderen met armoede om?
Kinderen uit arme gezinnen zijn vaak slechter af, dan kinderen uit welvarender gezinnen. Voor veel jongeren en jongvolwassen uit arme of probleem gezinnen is het kopen van een goed boek vanwege het ontbreken van financiële middelen lastig of niet mogelijk. Daardoor wordt er in deze groep weinig gelezen met als gevolg een verminderde taalkunde en letterkennis.

De afgelopen jaren zijn grote partijen boeken ter beschikking gesteld aan mensen die in armoede leven om de Nederlandse taalvaardigheid en begrijpend lezen te bevorderen. De schenkingen werden meestal gedaan via humanitaire samenwerkingspartners.

“Leren lezen is belangrijk voor kinderen, omdat het de woordenschat en het wereldbeeld van het kind verbreedt. Toch verlaat nog steeds vijftien procent van de kinderen het basisonderwijs met een taalachterstand. Volgens verschillende deskundigen hebben omgevingen als thuis, op school en buiten met vrienden grote invloed op het leesgedrag.
Als er leesprikkelingen worden aangeboden is de kleine lezer ook eerder geneigd om een boek op te pakken. Zo is te denken aan simpele dingen als een boekenkast, een krant die op tafel ligt of een ouder die een kruiswoordpuzzel doet. Als een kind elke dag leest of wordt voorgelezen, leert het zo’n duizend nieuwe woorden per jaar. Een kind dat vijftien minuten per dag leest leert ook 55 keer meer zoveel woorden per jaar als een kind dat vijf minuten per dag leest. Verder worden kinderen nieuwsgieriger en sociaal actiever”